Owner Post Them Follow Dashboard




Bonjour❀


Assalamualaikum w.b.t.Hello.
Welcome.Share my thoughts here ♌
Follow me.Gamsahamnida ❣

TABUNG MAYA❣

Speak here❀

✶HOVER ME!✶
NO HARSH WORDS.RESPECT.CLICK WORD HOVER ME


Skins by: IlliShuhada
Basecode : PikaChan
Best viewed in Mozilla and Google Chrome
Adalah haram untuk buka page source dan curi code di sini

AWAS: BAHAYA BUBBLE TEA!

Assalamualaikum and hi sayang sayangku sekalian.

                 Aku baru balik tuition ni,pukul 10 malam tadi.Jadi,sambil menikmati jus epal hijau mixed epal merah segar buatan aku sendiri,aku nak kongsi ilmu pengetahuan sikit dengan korang ni! *angkat angkat kening* Tak pasti lah hamba kalau tuan tuan hamba semua dah tahu menahu tentang perkara ni.Ehem,tadi kawan aku ajak pergi kedai yang selalu kitorang pergi,takde lah jauh sangat dari tempat tuition tapi kalau jalan kaki tu biasalah kan,semata mata sebab air yang diidamkan lepas 2minggu cuti sekolah. Tapi tak kesampaian pula kami sebab class dah mula.TUPTUP,aku teringat buruknya kalau kerap makan bubbletea atau pearl yang dijual didalam minuman ice blended or else. Jadi,elok lah kot aku nak kongsi dengan hangpa hangpa semua ni *mari dekat mari dekat*

               Permulaannya,korang tahu tak bubbletea ni apa? Aku taktahu pun,baru tahu tadi *mata kelipkelip* Haaa,mari belajar tambah ilmu sedikit ye !

Bubbletea:

Inilah yang dinamakan 'black pearl' atau 'bubble tea' . Mesti semua pernah tengok kan? At least pernah tengok lah,kalau pernah rasa tu lagi bagus.heheh.Aku tak berapa suka sangat benda ni sebenarnya,kalau beli pun mesti cakap 'Aunty,don want bubble ah,dont want dont want!' *gelenggeleng* Tapi majoriti kawan kawan aku suka black pearl ni,mungkin korang yang baca ni pun suka jugak kan! ^^

Apa yang menariknya adalah :

Menurut Wikipedia.org, bubble tea adalah nama bagi pearl milk tea yang berasal dari kedai-kedai teh di bandar Taichung, Taiwan pada 1980-an. Dah lama juga sebenarnya black pearl ni wujud tau.Mungkin baru 'trend' di Malaysia barangkali :) 'Black pearl' ni ada banyak jenis tapi aku hanya nak cakap apa itu bubbletea sahaja so nanti kalau nak tahu lebih lanjut search encik Googling Googling!


Di Malaysia sekarang dah banyak jual bubbletea ni kan,banyak kedai yang jual minuman macam ni.Aku pun suka ^^



Tapi,apa yang nak aku kongsi ni bukannya berkenaan kesedapan dan kemanisan minuman tersebut.Ianya tentang bahayanya kalau terlalu kerap minum,makan,mengunyah ke apa ke bubble tea ni.

"Memakan bubble tea adalah sama seperti memakan bahan plastik kerana diperbuat daripada serbuk ubi kayu yang memberi keracunan sianida.Macam mana bubble tea tersebut bergetah? Kerana Protein Sekoi (Mullet) iaitu sejenis bedak plastik yang ditambah untuk menjadikan 'Black Pearl' lebih kenyal. Bedak plastik tiruan ini tidak boleh dihadam kerana PLASTIK adalah TOKSIK! Sepertimana yang kita tahu,ianya akan kekal didalam badan dan meninggalkan kesan pada kesihatan dalam jangkamasa yang lama.PLASTIK penuh didalam badan,bukankah memudaratkan kesihatan tu! "

NAK TAHU SEJAUH MANAKAH KEBENARAN FAKTA DIATAS? Layari web INI 

Pictures: Google
Information: Google dan Lakaran Kehidupan Shafeeca Izyan. Till then :)